ΤΕΚΤΟΝΙΣΜΟΣ

ΕΝΑ ΜΠΛΟΥΖ ΓΙΑ ΤΗ ΦΩΤΙΣΗ

Παρουσίαση του Βιβλίου του Ιορδάνη Πουλκούρα

Δελτίο Τύπου 15ης Ιουλίου- Ενημερωτική εισήγηση περί του ΑΑΣΤ

Την 15η Ιουλίου 2020, έλαβε χώρα στο Τεκτονικό Μέγαρο Αθηνών ενημερωτική εισήγηση περί του Αρχαίου και Αποδεδεγμένου Σκωτικού Τύπου και της διακριτότητας των δύο κυρίαρχων Σωμάτων.

Ηνωμένη Μεγάλη Στοά της Ελλάδος -Θρηνήσωμεν, θρηνήσωμεν, θρηνήσωμεν!

Ας θρηνήσουμε αδελφοί μου. Ένας παλαιός αδελφός που είχαμε την ευλογία να γνωρίσουμε ξεκίνησε το ταξίδι του για την Αιώνια Ανατολή.

Δωρεά από την Επαρχιακή Μεγάλη Στοά του Worcestershire στο Εθελοντικό Κέντρο EVESHA

Η Επαρχιακή Μεγάλη Στοά του Worcestershire της Αγγλίας προσέφερε το ποσό των 1600 λιρών στο Εθελοντικό Κέντρο EVESHAM

Παρασκευή 31 Οκτωβρίου 2008

Ο ΔΙΑΒΗΤΗΣ

Αν ο σταθερού σχήματος γνώμονας αντιστοίχησε στην ύλη και την παθητική αρχή, ο διαβήτης, που τα σκέλη του ανοίγουν κατά τη βούληση του έμπειρου τεχνίτη, ταυ­τίστηκε με το πνεύμα και την ενεργητική αρχή. Η εφεύρεση του διαβήτη αποδόθη­κε στον Δαίδαλο ή τον ανιψιό του Πέρδικα ή Τάλω και από άλλους στον Θεόδωρο τον Σάμιο.
Επειδή χαράσσει περιφέρεια με κέντρο, σύμβολο του εκδηλωμένου σύμπαντος αλλά και του ήλιου, θεωρήθηκε ηλιακό έμβλημα που εικονίζει την άπειρη περιφέρεια ιοι» σύμπαντος και ίο κεντρικό σημείο απ' όπου προέρχεται κάθε εκδήλωση ή εξέλιξη.
Τα κινούμενα σκέλη του επιτρέπουν να μετράμε τη σχέση του ανώτερου ιδανι-
κου και της πραγματικότητας, τηςς προσωπικότητας μας και της περιφέρειας μέχρι
της οποίας πρέπει να εκτείνεται κάθε επιδιωκόμενος σκοπός. Έτσι ο διαβήτης εί­ναι κι όργανο » κείνου που σκέπτεται με λογική και ενεργεί με διάκριση και παριστά το σχετικό και το απόλυτο.
Βλέπουμε λοιπόν πως δυο κλασικά εργαλεία χειρωνακτών έγιναν σύμβολα μιας συντεχνίας και στη συνέχεια εμπλουτίστηκαν με ηθικές και μεταφυσικές έννοιες.
Από την εποχή εκείνη, όπου η συντεχνία δίδασκε στα μέλη της τις κύριες ιστο­ρίες της Βίβλου, προέρχονται και ο σχετικός συμβολισμός. Ένα από τα πλέον χα­ρακτηριστικά είναι η κλίμακα του Ιακώβ. Η ιστορία της προέρχεται από το ΚΗ κε­φάλαιο της Βίβλου. Διηγείται πως ο Ιακώβ έλαβε εντολή από τον πατέρα του Ιωσήφ να ταξιδέψει προς μια μακρινή περιοχή του Παδαμ-αράμ. Ένα βράδυ προσπάθη­σε να κοιμηθεί χρησιμοποιώντας σαν μαξιλάρι μια πέτρα. Ξαφνικά, και ενώ έμπαι­νε στον κόσμο του ονείρου, είδε να εμφανίζεται μια σκάλα που ξεκινούσε από την πέτρα μπροστά του και ανυψωνόταν ως τους ουρανούς. Άγγελοι ανεβοκατέβαιναν πάνω της και από την κορυφή ο Θεός τού υποσχέθηκε πως οι απόγονοι του θα εί­ναι πολυάριθμοι και ευτυχισμένοι. Όταν ξύπνησε ο Ιακώβ, καθιέρωσε εκείνο τον τόπο ως Οίκο Θεού.
Το σύμβολο της κλίμακας υπήρχε βέβαια και σε άλλα αρχαία Μυστήρια. Στα Μυστήρια του Μίθρα υπήρχε κλίμακα αποτελούμενη από επτά διαφορετικούς
κύκλους ή πύλες, διαμέσου των οποίων περνούσε συμβολικά η ψυχή για να προσεγγίσει το θείο. Κάθε βαθμίδα αντιστοιχούσε σε ένα μέταλλο, έναν πλανήτη και - ναν κόσμο. Αντίστοιχος συμβολισμός με σκάλα επτά βαθμίδων που αναλογούν σε διαφορετικούς κόσμους περιέχουν και τα βραχμανικά Μυστήρια. Κατά καιρούς
διάφοροι σοφοί έχουν αναφερθεί στην κλίμακα του Ιακώβ. Ο Μαϊμωνίδης
έγραψε πως αυτή η κλίμακα συμβόλιζε τη Φύση και το έργο της, ενώ ο Πίκο ντε λα Μιράντολλα πως είναι σύμβολο πνευματικής επικοινωνίας της γης με τον ου­ρανό. «Επί της κλίμακος αυτής μπορεί ο άνθρωπος να ανέρχεται και να κατέρχεται μετά των αγγέλων μέχρις ότου το πνεύμα του αναπαυθεί στους κόλπους της θεότητας». Οι προηγούμενες αναφορές αφορούσαν συνήθως μια κλίμακα επτά βαθμίδων. Ο μεγάλος Ροδόσταυρος και Ερμητιστής Φλουντ ονομάζει την κλίμακα σύμβολο του τριπλού κόσμου: ηθικού, φυσικού και πνευματικού. Και από αυτήν την πηγή πρέπει να έχει μπει το διαφοροποιημένο σύμβολο σε πολλά ελευθεροτεκτονικά συστήματα που απεικονίζουν την κλίμακα με τρεις βαθμίδες.

Πηγή:Η δύναμη των συμβόλων, εκδ. Αρχέτυπο,Αθήνα 2006

Δευτέρα 27 Οκτωβρίου 2008

Μασόνοι της Αγγλίας

Κατά τη γιορτή του Αγίου Ιωάννη του Βαπτιστή, στις 24 Ιούνη 1717, ίδρυ­σαν τη Μεγάλη Στοά του Λονδίνου και του Ουεστμίνστερ. Ως κοινό σημείο αναφοράς έχουν τον Ιουδαϊσμό, Ισλαμισμό και Χριστια-νισμό. Το 1723 απέκλεισαν τις γυναίκες από τις στοές τους. Πιστεύουν στο Υπέρτατο Ον και στην αθανασία της ψυχής. Εχουν το γνώμονα ως σύμ­βολο του καθορισμού των ανωμαλιών του ανθρώπινου χαρακτήρα και το διαβήτη ως σύμ­βολο της ένωσης όλων των ανθρώπων σ' ένα κύκλο αδελφών. Το 1730 οι Αγγλοι Τέκτο-νες είχαν εκατόν επτά στοές και το 1989 ξεπερνού­σαν τις τρεις χιλιάδες. Εκτοτε εμφανίζουν σοβαρή κάμψη. Μεταξύ των θεμελιωτών της αγγλικής Μασονίας είναι οι Αγγλοι στοχαστές κι επιστήμονες Ηλίας Ασμολ (1617-1692), Κρί-στοφερ Μεν (1631-1723) και Ιωάννης-Θεόφι-λος Ντεζαγκιλιέ (1683-1744). Πολλοί λένε πως ο Μασονισμός της Αγγλίας έχει τις καταβολές του στον Αγγλο πολιτικό Ολιβερ Κρόμβελ (1599-1658). Αλλοι διατείνονται πως οι ρίζες του Τεκτονισμού στην Αγγλία βρίσκονται στο 1350, όταν οι Άγγλοι Μασόνοι απέκτησαν σοβαρά προνόμια από το αγγλικό βασίλειο.

Τεκτονικός Αποκρυφισμός

Οι οπαδοί του διατεί­νονται πως "ο κάθε άνθρωπος είναι ουσιαστικά θείος, αληθινός σπινθήρας απ' το Πυρ του Θεού, ο οποίος εξελίσσεται βαθμιαία προς ένα ένδοξο και λαμπρό μέλλον, την επιστροφή κι ένωση με το Θεό" (C.W Leadbearth "Η μυστική του Τεκτονισμού", σελ. 8). Κατ' αυτούς, η πρόο­δος τους συντελείται με διαδοχικές καθόδους μέσα σε γήινα σώματα προς απόκτηση πείρας κι επανόδους σε κόσμους και πεδία, αόρατα για τους φυσικούς οφθαλμούς. Οι Αποκρυφιστές Μασό-νοι λένε πως ανακαλύπτουν ότι η πρόο­δος αυτή διέπεται από νόμο αιώνιας δικαιοσύ­νης, η οποία αποδίδει σε κάθε άνθρωπο ακρι­βώς τους καρπούς των έργων του, χαρά για το καλό και οδύνη για το κακό" (στο ίδιο). Ο Τεκτονικός Αποκρυφισμός κατάγεται απ' ευ­θείας απ' τα Αιγυπτιακά Μυστήρια, που υπήρ­ξαν η ψυχή της Θρησκείας και γεννήτορες και πρότυπα των μυστικών σχολών σ' άλλες γειτο­νικές χώρες. Κατά τους Τέκτονες αποκρυφιστές οι ιδέες τους βασίζονται "στις αγνές αρχές της ευλάβειας και της αρετής, γιατί χωρίς την άσκη­ση της ηθικής στον καθημερινό βίο είναι αδύνα­τη η αληθινή πνευματική πρόοδος".
Πηγη: Αιρέσεις και Δόγματα, Δ.Χαλιβελάκης, Εκδ.Φλώρος

Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2008

ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΜΥΣΤΙΚΕΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΤΗ ΦΙΛΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ

Στα χρονιά που πέρασαν απο το 1770 έως το 1814 εταιρεί­ες παρόμοιας φύσεως ξεφύ­τρωναν από τους Έλληνες της διασποράς σε διάφορα σημεία της Ευρώπης. Οι πιο γνωστές ήταν η μυστική εταιρεία που ιδρύθη­κε στη Ρωσία επί Μεγάλης Αικατερί­νης (1762-1796) από τον στρατηγό Πέτρο Μελισσηνό, η λέσχη «Αλέξανδρος» της Τρανσυλβανίας που ιδρύθηκε από τον οσποδάρο της Βλαχίας Αλέξανδρο Μουρούζη το 1777, η «Εταιρεία των Φίλων» στο Βουκουρέστι που συ­στήθηκε από τον Ρήγα Φεραίο το 1780, η λέσχη «Φοίνιξ» στη Μόσχα που ιδρύθηκε το 1787 από τον Αλέξανδρο Μαυροκορδάτο, τον λεγόμενο Φυραρή, όπως και η «Ελληνική Εταιρεία» και το «Ελληνόγλωσσο Ξενοδοχείο» που συστήθηκαν στο Παρίσι το 1809, από τον Τσακάλωφ η πρώτη και από τους (Gouffier, Ζαλίκη, Ομηρίδη-Σκυλί-τση, Χατζημοσχο, Νικολόπουλο και Τσακάλωφ το δεύτερο. Την ίδια εποχή εμφανίζεται στη Βιέννη η «Εταιρεία των 5» ή «της Σιωπής των Ελλήνων» που θεωρείται αδελφή της εταιρείας των Καρβονάρων. Στη συνέχεια το 1812 ιδρύε­ται στο Παρίσι η εταιρεία «Αθηνά» ενώ κατά την περίοδο 1812-1815 ιδρύεται η «Φιλόμουσος Εταιρεία» αρχικά στην Αθήνα, μετά στη Βιέννη και μετά τη διάλυση της εκεί από τον Μέττερνιχ, στο Μόναχο. Η Φιλόμουσος Εταιρεία οφείλει την ίδρυση της στις δραστηριότητες του Ιωάννη Κα­ποδίστρια που στάλθηκε γι" αυτό τον σκοπό από την Κέρκυρα στην Ευρώπη, τη υποδείξει και προ­τροπή ενός μεγάλου Έλληνα, του Διονυσίου Ρώ-μα. Τέλος στην Κωνσταντινούπολη ιδρύεται από τον Χρυσοσπάθη η «Εταιρεία των Καλών Εξα­δέλφων» (dei buoni cugini) που συνυπάρχει για μικρό χρονικό διάστημα με την Φιλική Εταιρεία πριν να απορροφηθεί τελικά από αυτήν. Όλες οι προσπάθειες για τη δημιουργία εταιρειών με σκοπό την προώθηση των δικαίων του υπόδου­λου Ελληνισμού και την προετοιμασία της εξε­γέρσεως του παρουσιάζουν μία κοινή ιδιομορ­φία. Οι κινητήριοι μοχλοί, οι άνθρωποι που συνέ­λαβαν την ιδέα της ιδρύσεως και εξαπλώσεως τους, όλοι αυτοί των οποίων τα ονόματα αναφέρ­θηκαν πιο πάνω είχαν ένα κοινό χαρακτηριστικό, ήταν τέκτονες.
Η τεκμηρίωση της τεκτονικής τους ιδιότητος στηρίζεται κυρίως σε πρακτικά των στοών της εποχής από τα οποία μαθαίνουμε για τον πρω­ταρχικό ρόλο που διαδραμάτισε ο στρατηγός Μελισσηνός στη διάδοση του τεκτονισμού στη Ρωσία, για τη μύηση του Αλέξανδρου Μουρού­ζη στη στοά «Εστεμμένη Άγκυρα» της πόλεως Hermannstadt: το 1776, για την μύηση του Αλέ­ξανδρου Υψηλάντη στη στοά «Παλαιστίνη» της Πετρουπόλεως το 1810, την ανύψωση του στο βαθμό του διδασκάλου το 1816, την υιοθεσία του από τη στοά «Τρεις Αρετές» την περίοδο 1816-1819, για την μύηση του αδελφού του Νι­κολάου στη στοά «Φίλοι του Βορρά» της Πε­τρουπόλεως. τη μύηση του Ξάνθου. στη στοά «Ένωση (Uniom) της Αγίας Μαύρας» στην Αευ-κάδα το 1813, την εκλογή του Διονυσίου Ρώμα ως σεβάσμιου της στοάς της Κέρκυρας «Αγαθο­εργία και Φιλογένεια Ενωμένες» (Beneficenza et Filogenia Riunite) το 1815, και για τις συνε­χείς επισκέψεις του Ιωάννη Καποδίστρια στη στοά «Μετριοφροσύνη» (Mondestie) της Ζυρί­χης την περίοδο 1820-1825.
Πηγή: Μυστικές Αδελφότητες, Εκδόσεις Άγνωστο(Ειδική Έκδοση)

Κυριακή 19 Οκτωβρίου 2008

Ναϊτικά Τάγματα

Το Τάγμα των Ναϊτών αποτελεί το πιο διαδεδο­μένο και αντιπροσωπευτικό από όλα τα ιπποτικά τάγματα. Η πλήρης ονομασία του είναι Τα Ηνωμένα θρησκευτικά, Στρατιωτικά και Τε­κτονικά Τάγματα του Ναού και του Αγίου Ιωάννη της Ιερουσαλήμ, Παλαιστίνης, Ρόδου και Μάλτας. Σύμφωνα με πολλούς ιστορικούς του τεκτονισμού, το Τάγμα των Ναϊτών Ιπποτών δε συνδέεται με κα­νενός είδους ιστορική και απευθείας πορεία με τα αυθεντικά ιππο­τικά τάγματα είτε του Ναού είτε του Αγίου Ιωάννη είτε της Μάλτα εί­τε -ακόμα περισσότερο- με τους Λιθουανούς Τεύτονες Ιππότες ή με τους Πορτογάλους Στρατιώτες του Ιησού. Κατά την άποψη αυτή, το τάγμα αποτελεί προϊόν μείξης αγγλικών τεκτονικών στοών με το γερ­μανικό Δόγμα της Αυστηρός Τηρήσεως και ιδρύθηκε γύρω στα 1750. Παρ' όλα αυτά, σήμερα το Τάγμα των Ιπποτών του Ναού είναι ευρύτατα διαδεδομένο σε πολλές χώρες της Ευρώπης καθώς και στις ΗΠΑ, Αυστραλία, Νέα Ζηλανδία, Γερμανία, Φινλανδία κ.α.
Πηγή: Τεκτονισμός ,Τέλης Λιβανίδης

Κυριακή 12 Οκτωβρίου 2008

Από την Ασκητική του Ν.Καζαντζακη

ΠΙΣΤΕΥΩ Σ΄ ΕΝΑ ΘΕΟ, ΑΚΡΙΤΑ, ΔΙΓΕΝΗ, ΣΤΡΑΤΕΥΟΜΕΝΟ, ΠΑΣΧΟΝΤΑ, ΜΕΓΑΛΟΔΥΝΑΜΟ, ΟΧΙΠΑΝΤΟΔΥΝΑΜΟ, ΠΟΛΕΜΙΣΤΗ ΣΤ΄ ΑΚΡΟΤΑΤΑ ΣΥΝΟΡΑ, ΣΤΡΑΤΗΓΟ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΑ ΣΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣΦΩΤΕΙΝΕΣ ΔΥΝΑΜΕΣ, ΤΙΣ ΟΡΑΤΕΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΑΟΡΑΤΕΣ.ΠΙΣΤΕΥΩ ΣΤ΄ ΑΝΑΡΙΘΜΗΤΑ, ΕΦΗΜΕΡΑ ΠΡΟΣΩΠΕΙΑ ΠΟΥ ΠΗΡΕ Ο ΘΕΟΣ ΣΤΟΥΣ ΑΙΩΝΕΣ ΚΑΙΞΕΚΡΙΝΩ ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΠΑΥΤΗ ΡΟΗ ΤΟΥ ΤΗΝ ΑΚΑΤΑΛΥΤΗ ΕΝΟΤΗΤΑ.ΠΙΣΤΕΥΩ ΣΤΟΝ ΑΓΡΥΠΝΟ ΒΑΡΥΝ ΑΓΩΝΑ ΤΟΥ, ΠΟΥ ΔΑΜΑΖΕΙ ΚΑΙ ΚΑΡΠΙΖΕΙ ΤΗΝ ΥΛΗ— ΤΗΖΩΟΔΟΧΑ ΠΗΓΗ ΦΥΤΩΝ, ΖΩΩΝ ΚΙ ΑΝΘΡΩΠΩΝ.ΠΙΣΤΕΥΩ ΣΤΗΝ ΚΑΡΔΙΑ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ, ΤΟ ΧΩΜΑΤΕΝΙΟ ΑΛΩΝΙ, ΟΠΟΥ ΜΕΡΑ ΚΑΙ ΝΥΧΤΑΠΑΛΕΥΕΙ Ο ΑΚΡΙΤΑΣ ΜΕ ΤΟ ΘΑΝΑΤΟ."ΒΟΗΘΕΙΑ!" ΚΡΑΖΕΙΣ, ΚΥΡΙΕ. "ΒΟΗΘΕΙΑ!" ΚΡΑΖΕΙΣ, ΚΥΡΙΕ, ΚΙ ΑΚΟΥΩ.ΜΕΣΑ ΜΟΥ ΟΙ ΠΡΟΓΟΝΟΙ ΚΙ ΑΠΟΓΟΝΟΙ ΚΙ ΟΙ ΡΑΤΣΕΣ ΟΛΕΣ, ΚΙ ΟΛΗ Η ΓΗΣ, ΑΚΟΥΜΕ ΜΕΤΡΟΜΟ, ΜΕ ΧΑΡΑ, ΤΗΝ ΚΡΑΥΓΗ ΣΟΥ.ΜΑΚΑΡΙΟΙ ΟΣΟΙ ΑΚΟΥΝ ΚΑΙ ΧΥΝΟΥΝΤΑΙ ΝΑ ΣΕ ΛΥΤΡΩΣΟΥΝ, ΚΥΡΙΕ, ΚΑΙ ΛΕΝ: "ΕΓΩ ΚΑΙ ΣΥΜΟΝΑΧΑ ΥΠΑΡΧΟΥΜΕ."ΜΑΚΑΡΙΟΙ ΟΣΟΙ ΣΕ ΛΥΤΡΩΣΑΝ, ΣΜΙΓΟΥΝ ΜΑΖΙ ΣΟΥ, ΚΥΡΙΕ, ΚΑΙ ΛΕΝ: "ΕΓΩ ΚΑΙ ΣΥ ΕΙΜΑΣΤΕΕΝΑ."ΚΑΙ ΤΡΙΣΜΑΚΑΡΙΟΙ ΟΣΟΙ ΚΡΑΤΟΥΝ, ΚΑΙ ΔΕ ΛΥΓΟΥΝ, ΑΠΑΝΩ ΣΤΟΥΣ ΩΜΟΥΣ ΤΟΥΣ, ΤΟ ΜΕΓΑ,ΕΞΑΙΣΙΟ, ΑΠΟΤΡΟΠΑΙΟ ΜΥΣΤΙΚΟ:ΚΑΙ ΤΟ ΕΝΑ ΤΟΥΤΟ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ!

Παρασκευή 10 Οκτωβρίου 2008

Ποίημα του αδελφού G.M.Wayfarer

Η Μύηση

Μεγάλο βάσανο όταν δεν ξέρεις για πού βαδίζεις
βυθισμένος στις σκέψεις της καρδιάς.
Περιμένεις κάτι απροσδιόριστο που θα αλλάξει τη ζωή σου
με το φόβο μην προδοθείς για άλλη μια φορά
Η ώρα που θα τελειώσει η αγωνία έφθασε.
Η πόρτα άνοιξε μα φως πουθενά.
Μεγάλο δίλλημα για σένα τον ταπεινό.
Να προχωρήσεις ή όχι;
Συλλογισμοί έρχονται να ταράξουν το νου σου.
Πως μπορείς στο σκοτάδι να ψάξεις για φως;
Λόγια άγνωστα τον αέρα γεμίζουν
μα κάτι σε σπρώχνει προς την Ανατολή.
Kαι ξαφνικά, τα μάτια της ψυχής ανοίγουν.
Φως παντού , συναισθήματα, εικόνες
όλα μαζί σε κάνουν να νιώσεις παράξενα.
Είσαι πια σε έναν άλλο κόσμο
Το μονοπάτι σου αποκαλύφθηκε.
Τώρα πρέπει μόνος να βαδίσεις
σε άγνωστους κόσμους
με καρτερία και πίστη
Τι βραδιά και αυτή.
Νύχτα γεμάτη λογισμούς
σπαρμένη από μάγια.

Μη φοβάσαι.
Σήμερα απέκτησες αδέλφια πολλά.


Του αδελφού G.M. Wayfarer

Τετάρτη 8 Οκτωβρίου 2008

Περιοδικό Focus ΄΄Η οργανωση των Μασόνων

Η οργάνωση των τεκτόνων
Η μασονία κάνει την εμφάνισή της στην Αγγλία στα τέλη του 17ου αιώνα καθώς επανασυνδέεται με τη μεσαιωνική συντεχνία των κατασκευαστών καθεδρικών ναών, τους Freemason ή Ελεύθερους Τέκτονες. Το πέρασμα από την «ενεργό» φάση στη «θεωρητική» γίνεται χάρη στη συμβολή των ντόπιων Ερυθροσταυριτών, μιας σέκτας που συνδέεται με τον εσωτερισμό και την αλχημεία. Εμφανίστηκε στο Βίρτεμπεργκ της Γερμανίας στις αρχές του 17ου αιώνα χάρη σε ένα ανώνυμο έργο που αφηγούνταν την ανακάλυψη ενός βιβλίου με περιεχόμενο τη φιλοσοφία του ερμητισμού, μέσα στον τάφο μιας μυστηριώδους προσωπικότητας που ισχυριζόταν ότι είχε ζήσει πριν από 200 χρόνια. Επρόκειτο για τον Κριστιάν Ρόζενκροϊτς, που σημαίνει ακριβώς «Ερυθροσταυρίτης». Χάρη μάλιστα στους Ερυθροσταυρίτες εισάγεται στη μασονική ιδεολογία η λατρεία του ναού του Σολομώντα και του μυθικού αρχιτέκτονά του, του Χιράμ. Και αντίθετα, χάρη στους Σκοτσέζους οπαδούς της, η μασονία εμπλουτίζεται με ένα άλλο ιστορικό ιδεώδες-σημείο αναφοράς, αυτό του ιπποτικού μεσαιωνικού κόσμου.

Σύσταση στο Λονδίνο
Η επίσημη ίδρυση της οργάνωσης έγινε στις 24 Ιουνίου του 1717, όταν οι τέσσερεις κύριες λονδρέζικες ομάδες (που μέχρι τότε στεγάζονταν σε κάποιες παμπ) αποφασίζουν να δώσουν ζωή στη Μεγάλη Στοά με ανθρωπιστικές και φιλανθρωπικές αρχές, μια οργάνωση θεϊστική και πνευματοκρατική, ανοιχτή σε όλους τους χριστιανούς. Γεννιέται έτσι, κινούμενη ανάμεσα στην παρανομία και την επισημότητα, η μασονία με σκοτσέζικο τυπικό, βασισμένη στις «στοές» (από το όνομα των χώρων συγκέντρωσης των λιθοξόων) και με πλατιά συμμετοχή σημαντικών προσωπικοτήτων.
Η μασονία οργανώθηκε ως μυστική εταιρεία με μυητικές τελετουργίες νέων μελών, απόκρυφα σύμβολα και μια πολύπλοκη ιεραρχία που με τον καιρό πέρασε από τους τρεις βαθμούς (αρχάριος, σύντροφος και δάσκαλος) στους 33 βαθμούς με δυσδιάκριτα χαρακτηριστικά (όπως ο μυστικός Δάσκαλος, ο αιρετός Δάσκαλος των Εννέα, ο Λαμπρός αιρετός των Δεκαπέντε, ο Εξέχων αιρετός ιππότης κ.λπ).

Η εξάπλωση στη Γαλλία
Γύρω στα 1730 η μασονία άπλωσε τις ρίζες της και στη Γαλλία, όταν από τον μητρικό οίκο αποσπάστηκε ένα παρακλάδι με γαλλικό τυπικό που πήρε το όνομα Μεγάλη Ανατολή. Το 1738 ο πάπας Κλήμης ΙΒ΄ καταδίκασε τους οπαδούς και των δύο τυπικών, αλλά η μασονία συνέχισε να οργανώνεται, προσθέτοντας στις ιστορικές λατρευτικές αναφορές της την εξόντωση των Ναϊτών, που πραγματοποιήθηκε το 14ο αιώνα, και δίνοντας ζωή σε μυριάδες επιμέρους τυπικά. Απέκτησε, όμως, και στενές σχέσεις με την ορθολογιστική, λαϊκή και φιλελεύθερη φιλοσοφία του Διαφωτισμού.

Δεν είναι τίποτε άλλο παρά η απαρχή μιας θριαμβευτικής πορείας που θα κάνει τη μασονία μια ομάδα πίεσης, συχνά αποφασιστικής, στο πολιτικό και οικονομικό πεδίο, τόσο στη Γαλλία όσο και στη Μεγάλη Βρετανία και τις ΗΠΑ. Η λαϊκή περιέργεια όμως συνεχίζει να κεντρίζεται κυρίως από τις γραφικές όψεις των τελετουργιών και των μασονικών συμβόλων, όπως είναι οι τελετές μύησης, οι αμφιέσεις των μελών, τα διάφορα σύμβολα, όπως το τρίγωνο με το «μάτι του Θεού» στο κέντρο (ο διαβήτης που διασταυρώνεται με τον γνώμονα), και άλλα στοιχεία που συνδέονται με τον τεκτονισμό.

5 εκατομμύρια μέλη
Η μασονία σήμερα αριθμεί περίπου πέντε εκατομμύρια μέλη, από τα οποία πάνω από τέσσερα εκατομμύρια βρίσκονται στις ΗΠΑ, 500.000 στη Μεγάλη Βρετανία και 250.000 στη Γαλλία, με πιο ολιγάριθμες ομάδες στη Λατινική Αμερική (κυρίως στη Βραζιλία και τη Χιλή). Ο φιλελεύθερος προσανατολισμός της μασονίας –με αντικληρικές απόψεις, εχθρικές προς την κοσμική εξουσία της Εκκλησίας– προκάλεσε μια μακρά σειρά αφορισμών από τους Πάπες (ο τελευταίος πραγματοποιήθηκε το 1917 από τον πάπα Βενέδικτο ΙΕ΄). Προκηρυγμένη από το ναζιστικό καθεστώς, η μασονία νομιμοποιήθηκε και πάλι το 1944. Τότε αριθμούσε κάποιες δεκάδες χιλιάδες μέλη.

Μια αλλόκοτη περίπτωση ήταν αυτή της ιταλικής Στοάς Προπαγάνδας 2 (γνωστή ως Ρ2), πρόεδρος της οποίας ήταν ο Μεγάλος Δάσκαλος Λίτσιο Τζέλι. Πρόκειται για μια «κεκαλυμμένη» στοά (δηλαδή παράνομη) με πλατιά συμμετοχή πολιτικών, επιχειρηματιών, τραπεζιτών και υψηλόβαθμων στρατιωτικών, που ανακαλύφθηκε το 1981 και διαλύθηκε με πρωτοβουλία της κυβέρνησης λόγω των σχέσεών της με ανατρεπτικές σκευωρίες και οικονομικά σκάνδαλα. Στην Ελλάδα, σύμφωνα με ανεπιβεβαίωτες αναφορές, οι κανονικοί τέκτονες υπολογίζονται γύρω στους 9.000-10.000, ανάμεσά τους υψηλά πολιτικά στελέχη, υπουργοί, επιχειρηματίες, ακόμη και αρχιερείς αλλά και απλοί άνθρωποι.

Πηγή:http://www.focusmag.gr/articles/view-article.rx?oid=382100

Δευτέρα 6 Οκτωβρίου 2008

Ποιός είναι ο κοινωνικός στόχος του Ελευθεροτεκτονισμού;

Ο κύριος κοινωνικός στόχος του Ελευθεροτεκτονισμού είναι η συνεχής προσπάθεια για αυτοβελτίωση και η δράση για την ειρηνική και βαθμιαία αναβάθμιση ατόμων και κοινωνιών. Ως υπέρτατα αγαθά ο Ελευθεροτεκτονισμός θεωρεί την ελευθερία της σκέψης, συνείδησης και λόγου και επομένως αποδοκιμάζει κάθε μέσο που δημιουργεί ή ευνοεί καταστάσεις αντιθέτους προς αυτήν. Παράλληλα προβάλει το χρέος της αμύνης υπέρ παντός αδικουμένου ή καταπιεζομένου. Η επίτευξη του στόχου αυτού γίνεται με την υποχρέωση του Ελευθεροτεκτονσμού και των μελών του να σέβονται απόλυτα τους νόμους της χώρας όπου ζουν και εργάζονται. Τα μέλη του πρέπει να εκτελούν επιμελώς τα καθήκοντά τους ως πολίτες, ως μέλη της οικογενείας τους, και ως εργαζόμενοι.
Πηγή:http://www.nglgreece.org