ΤΕΚΤΟΝΙΣΜΟΣ

Τρίτη 3 Ιουλίου 2012

Συνέντευξη του Ανδρέα Ριζόπουλου στο blog Tektonismos




 Σήμερα είναι μια ιδιαίτερη ημέρα για το blog Tektonismos και το Ελληνικό Πρακτορείο Τεκτονικών Ειδήσεων. Έχουμε τη χαρά και την τιμή να φιλοξενούμε την συνέντευξη που μας παραχώρησε  ένας από τους σημαντικότερους ερευνητές του Τεκτονισμού,  ο κος  Ανδρέας Ριζόπουλος.

 Ο Ανδρέας Χρ Ριζόπουλος γεννήθηκε το 1941. Σπούδασε πολιτικές επιστήμες και δραστηριοποιήθηκε επί πενήντα χρόνια στους χώρους της δημοσιογραφίας και της επικοινωνίας Είναι ενεργό μέλος Τεκτονικών Δυνάμεων στην Ελλάδα, την Αγγλία και τις ΗΠΑ Επί 40 χρόνια ασχολείται με την τεκτονική ιστορική έρευνα και έχει δημοσιεύσει άρθρα σε περιοδικά, επετηρίδες της Αγγλίας, της Ελλάδας, της Γαλλίας, των ΗΠΑ και της Τουρκίας.

 Είναι ο μοναδικός Έλληνας που εκλέχτηκε Τακτικό Μέλος της αρχαιότερης και σημαντικότερης Στοάς Ερευνών, με ιστορία 126 χρόνων, της Quatuor Coronati υπ αριθ 2076 υπό την Ηνωμένη Μεγάλη Στοά της Αγγλίας.


 Επίσης εκλέχτηκε Εταίρος (Fellow) της Scottish Rite Research Society, του μεγαλύτερου τεκτονικού ερευνητικού οργανισμού του Σκωτικού Τύπου υπό την αιγίδα του Μητρικού Υπάτου Συμβουλίου της Νότιας Δικαιοδοσίας Παγκόσμια υπάρχουν μόνο 14 Εταίροι στις ΗΠΑ και μόνο δύο στην Ευρώπη.

Έχει εκδώσει 15 βιβλία και έχει μεταφράσει στα ελληνικά διάφορα ιστορικά και επιστημονικά συγγράμματα.

Μερικά Βιβλία του αδ. Ριζόπουλου είναι :

(2008) Φιλέλληνες και Έλληνες τέκτονες το 1821, Τετρακτύς
(2006)Γιατροί του παρελθόντος με πλούσια κοινωνική και πολιτιστική δράση, Γραφικές Τέχνες Κούλης Πέτρος
(2006) Ελληνικό τεκτονικό εγχειρίδιο, Τετρακτύς
(2003) Το μυστήριο του Άλκη Ριζάρη, Σπανός – Βιβλιοφιλία
(2002) Ελληνικό τεκτονικό εγχειρίδιο, Τετρακτύς
(2002) Τουρκία, Επτάλοφος, [μετάφραση]
(1998) Le Tourbillon, Σπανός - Βιβλιοφιλία


1)Είστε από τις πιο γνωστές φυσιογνωμίες στον Ελληνικό Τεκτονικό Χώρο και όχι μόνο. Θα ήθελα να μου πείτε τι είναι αυτό που σας ώθησε να ασχοληθείτε με τον Τεκτονισμό;

Υπήρξε ένας συνδυασμός κινήτρων για την αρχική ένταξη όπως υπήρξαν ποικίλα ερεθίσματα για τη συνέχιση της παραμονής μου στον Τεκτονισμό παρά κάποια πολύ σημαντικά αντικίνητρα που συνάντησα στο δρόμο. Πάντως σίγουρα έπαιξε ρόλο η οικογενειακή παράδοση αλλά και ο περίγυρος στον οποίο μεγάλωσα (μέσα και έξω από την οικογένεια).

2)Πότε μυηθήκατε;

Τον Μάρτη του 1973.

3)Μετά από τόσα χρόνια Τεκτονικής θητείας το πρόσημο θα λέγατε ότι είναι θετικό ή αρνητικό;

Το πρόσημο έχει αλλάξει πολλές φορές και θα αλλάξει και άλλες. Ελπίζω ότι είναι νωρίς για να «κλείσω» βιβλία. Πάντως είτε θετικό ή αρνητικό πρόσημο η πορεία παραμένει ενδιαφέρουσα. Θα την ξεκινούσα ξανά ακόμα και σήμερα.

4)Ποια πιστεύετε ότι είναι τα σημαντικότερα προβλήματα – παθογένειες που παρουσιάζει ο Ελληνικός Τεκτονισμός σήμερα;

Έχω μελετήσει και μελετώ συνεχώς την ιστορία του Τεκτονισμού στην Ελλάδα χωρίς προ-απαιτούμενα και με ανοιχτά μάτια. Έτσι έχω κάνει δύο τουλάχιστον διαχρονικές διαπιστώσεις. Τα ίδια ή παρεμφερή προβλήματα υπάρχουν τουλάχιστον από το 1806 ως σήμερα. Δεύτερον, μακροπρόθεσμα όλα τα προβλήματα ενώ φαίνονται να είναι έντονα σε κάθε εποχή, χάνουν την ένταση και τη σημασία τους σε μια χρονική απόσταση. Κάποια προβλήματα επαναλαμβάνονται σε τακτικά διαστήματα και όλα τα προβλήματα οφείλονται σε επιλογές και συγκρούσεις προσωπικοτήτων και όχι στον Τεκτονισμό με μία μόνο μικρή επιφύλαξη. Η επιφύλαξη είναι ότι κάποιες φορές ο τρόπος λειτουργίας του συστήματος υποθάλπει κάποια νοσηρά φαινόμενα.

5)Τα τελευταία 2 χρόνια η χώρα μας μαστίζεται από μια πρωτοφανή οικονομική κρίση. Κοντά σ΄ αυτό υπάρχει μια απαξίωση αρχών, αξιών, θεσμών. Πιστεύετε ότι ο Τεκτονισμός μπορεί να λειτουργήσει ως τροχοπέδη στον εκφυλισμό της κοινωνίας και να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για ένα νέο ξεκίνημα της Ελληνικής κοινωνίας;

Σύμφωνα με έναν ορισμό ο Τεκτονισμός κάνει τους καλούς ανθρώπους καλύτερους. Εφόσον αυτό θα γίνεται με επιτυχία τότε οι καλύτεροι πολίτες θα συμβάλουν στη βελτίωση της Κοινωνίας. Θα συμβάλουν όμως σαν άτομα και όχι σαν θεσμός. Ξέρω ότι σε κάποια μέρη και σε κάποιες περιοχές ο Τεκτονισμός έπαιξε ή παίζει ενεργότερο ρόλο με παρεμβάσεις στη λειτουργία της κοινωνίας. Ξέρω όμως παράλληλα ότι τελικά αυτό ζημίωσε τον Τεκτονισμό χωρίς να αλλάξει ριζικά τις διάφορες κοινωνίες.

6)Τι θέση πρέπει να κατέχει η αγαθοεργία στη ζωή ενός Τέκτονα;

 Για να περιγράψω τη θέση μου θα πρέπει να καταφύγω στο αγγλικό λεξικό δεδομένου ότι λέξη αγαθοεργία είναι μόνο μία από τις έννοιες της λέξης charity του τεκτονικού τρίπτυχου «faith-hope-charity”. Η πληρέστερη ερμηνεία της charity αυτή που θεωρώ ότι πρέπει να χαρακτηρίζει τον Τέκτονα έχει εκφραστεί από τον Απόστολο Παύλο « Εάν ταις γλώσσες των ανθρώπων λαλώ και των αγγέλων, αγάπη δε μη έχω, γέγονα χαλκός ηχών ή κύμβαλον αλαλάζον» (Κορινθ. Α΄13.1). Η λέξη αγάπη του Παύλου στα αγγλικά είναι charity.

7)Πώς βλέπετε την «κόντρα» μεταξύ των Ελληνικών Τεκτονικών Δυνάμεων;

Δεν έχω αντιληφθεί οποιαδήποτε «κόντρα μεταξύ των Τεκτονικών Δυνάμεων. Μόνο «κόντρες» μεταξύ ανθρώπων και συνηθέστατα με προεξάρχοντες κάποιους που στο δικό μου, ή μπορεί και στο δικό σας, «λεξικό» δεν καλύπτονται από τον ορισμό του Τέκτονα. Μόνο υπέρμετρες προσωπικές φιλοδοξίες βλέπω και ενίοτε και χυδαιότητες. Αλλά όλα αυτά είναι στη φύση του ανθρώπου.
            Εδώ θα πρέπει να επαναλάβω ένα παράδειγμα που χρησιμοποιώ συχνά. Όλοι μας εισερχόμαστε στον Τεκτονισμό σε ώριμη ή και υπερ-ώριμη ηλικία με απόλυτα σχηματισμένο χαρακτήρα. Ο Τεκτονισμός δεν διαθέτει κάποιο μαγικό ραβδάκι για να μας αλλάξει. Απλώς μπορεί να αλλάξουμε μόνοι μας όταν ωριμάσουμε πνευματικά σε ένα σωστό περιβάλλον.

8)Πόσο μακριά βλέπετε την ημέρα όπου όλες οι Ελληνικές Τεκτονικές δυνάμεις θα αλληλοαναγνωριστούν όπως συνέβη στην Γερμανία;

Η σύγκριση είναι άτοπη κυρίως για τρεις λόγους. Πρώτον γιατί η νοοτροπία των Γερμανών είναι διαφορετική από τη δική μας και η δομή της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας με τα κρατίδια σαγώς ξεχωριστή. Δεύτερον πριν από τη σημερινή οργάνωση και τις αλληλοαναγνωρίσεις υπήρχε έντονη και ποικίλη τεκτονική δραστηριότητα στα διάφορα κρατίδια Άγγλων, Γάλλων, Σουηδών και Γερμανών από τα μέσα του 18ου αιώνα. Τρίτον γιατί η αλληλοαναγνώριση έγινε μετά την αναγέννηση του Τεκτονισμού μετά την κατάρευση του Τρίτου Ράϊχ και ουσιαστικά έχει ένα παρελθόν μόνο 60 περίπου χρόνων ενώ η λειτουργία των ανεξάρτητων και χωρίς αλληλοαναγνώριση Μεγάλων Στοών είχε ένα παρελθόν περίπου 200 χρόνων.

 Η αλληλοαναγνώριση στην Ελλάδα γενικά για μένα είναι ψευδογεγονός και φευτοδίλημμα.  Δεν νομίζω ότι είναι πραγματικά επιθυμητή και δεν νομίζω ότι μπορεί να λύσει οποιοδήποτε πραγματικό ή φαντασιακό πρόβλημα.

Και γιατί λέω ότι πρόκειται για ψευτοδίλημμα. Άραγε με την αλληλοαναγνώριση θα βελτιωθεί η τεκτονική εργασία στις διάφορες Στοές; Επίσης είναι άραγε τόσο σημαντικό το να μπορεί κάποιος να επισκέπτεται άλλες δυνάμεις; Και τα ερωτήματα μπορούν να επεκταθούν.

9)Ο Τεκτονισμός σας άλλαξε ως άνθρωπο και σε ποιο βαθμό;

Εδώ είμαι κατεξοχήν αναρμόδιος να απαντήσω. Μόνο τρίτοι μπορούν να έχουν γνώμη. Απλώς για την οικονομία της συνέντευξης και για να μη θωρηθεί ότι αποφεύγω την απάντηση, νομίζω ότι έχω αλλάξει. Και προς το καλύτερο και προς το χειρότερο.

10)Μιλήστε μας για τη συμμετοχή σας στην σημαντικότερη ερευνητική Στοά του Κόσμου Quatuor Coronati.

 Αν δεν ζούσα στην Ελλάδα σίγουρα θα χρησιμοποιούσα σήμερα ένα καλάμι-τζετ με πολλαπλό προωθητή. Πρώτον δεδομένου ότι στα 125 χρόνια της πρεσβύτερης Στοάς Ερευνών Quatuor Coronati No. 2076 υπό τη Ηνωμένη Μεγάλη Στοά της Αγγλίας είμαι ο μοναδικός Έλληνας τακτικό μέλος. Δεύτερο γιατί μεταξύ των χιλιάδων μελών της Scottish Rite Research Society της Νότιας Δικαιοδοσίας είμαι ένας από τους 14 μόνο Εταίρους (μόνο δύο εκτός των ΗΠΑ). Τέλος το γεγονός ότι έχουν δημοσιευθεί άρθρα μου στην Αγγλία, στις ΗΠΑ, στη Γαλλία και την Τουρκία αποτελεί μοναδικό φαινόμενο για Έλληνα ερευνητή.
         
 Ευτυχώς όμως βρίσκομαι στην Ελλάδα όπου έχω με απτά παραδείγματα διαπιστώσει ότι αυτά τα επιτεύγματα για μας τους Έλληνες Τέκτονες (παραφράζοντας ελαφρά το Τυπικό) αποτελούν απλή εκδήλωση καθήκοντος ανάξια ιδιαίτερης προσοχής.

 Πάντως σε διεθνές επίπεδο η ιδιότητα του μέλους της Quatuor Coronati εξασφαλίζει ευκολότερη πρόσβαση σε αρχεία και άλλες πηγές.

11)Κλείνοντας θα ήθελα να κάνετε μια ευχή για το μέλλον του Τεκτονισμού αλλά και για το μέλλον της πατρίδος μας.

Ο Τεκτονισμός δεν έχει ανάγκη τη δική μου ευχή. Για το μέλλον της πατρίδας το οποίο μεσομακροπρόθεσμα δεν θα το δω εύχομαι ο εγγονός μου να ζει ευτυχής σε μια ευτυχούσα πατρίδα. Και αν είναι και ευημερούσα ακόμα καλύτερα. Τώρα αν θα ακολουθήσει την οικογενειακή παράδοση αυτό μάλλον δεν προλάβω να το διαπιστώσω.

Σας ευχαριστούμε

3/7/2012