ΤΕΚΤΟΝΙΣΜΟΣ

الخميس، 19 أبريل 2012

ΜΣτΕ- Ομιλία του Ενδοξ. Μεγάλου Διδασκάλου


Ομιλία του Ενδοξ. Μεγάλου Διδασκάλου

στον Αγιο Γεώργιο Κερκύρας, επ’ ευκαρία της

δοθείσης συναυλίας στις 11.3.2012 από την

Φιλαρμονική «ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ»



Ο Ελληνικός Τεκτονισμός στις 21.5.2011 εόρτασε μία ιστορική πορεία 200 ετών από της ιδρύσεώς του το 1811. Ηταν έτσι καθήκον της ηγεσίας του Τεκτονισμού να προσφέρει τη συναυλία αυτή στην Κέρκυρα από την οποίαν ουσιαστικά ξεκίνησε ο Ελληνικός Τεκτονισμός και η ίδρυση της Μεγάλης Στοάς της Ελλάδος.



Κυρίες και Κύριοι,

Ο Ελληνικός Τεκτονισμός είναι ιστορικά αποδεδειγμένο ότι εγκαταστάθηκε στα Ιόνια και δη εδώ στην Κέρκυρα το 1781 με την ίδρυση της Στοάς Beneficenza (Αγαθοεργία) από την Μεγάλη Μητρική Στοά της Βερόνας – Πάντοβα.

Επακολουθεί το 1807 η ίδρυση της Στοάς Φιλογένεια, το 1810 πραγματοποιείται η ανεπίσημη συνένωση της Philogenie με την Beneficenza από τον Ζακύνθιο Διονύσιο Ρώμα, ενώ το 1811 ο Ρώμας διαδέχεται τον Lesseps (Λέσσεψ) και ιδρύει την Μεγάλη Στοά της Ελλάδος εν Ανατολή Κερκύρας, της οποίας και αναλαμβάνει Μέγας Διδάσκαλος.

Ο Διονύσιος Ρώμας, διορατικός πολιτικός, διέβλεπε ότι η μοίρα της Επτανήσου ήταν άρρηκτα συνδεδεμένη με την Αγγλία. Η Εθνική αναγκαιότητα του επέβαλε στροφή προς τους Αγγλους, αποβλέποντας πάντα στην υποστήριξη του αιτήματος της Ιονίου Γερουσίας για την πολιτική ανεξαρτησία των Επτανησίων. Η στροφή αυτή του πρώην γαλλόφιλου Διονυσίου Ρώμα ήταν απαραίτητη και αναγκαία, αλλά έπρεπε να γίνει μέσα από τους αθέατους δρόμους του Τεκτονισμού.

Προς τούτο, στη συνεδρίαση της Beneficenze et Philogenie της 26 Απριλίου 1816 αποφασίζεται η μετονομασία της Μεγάλης Στοάς εις Γαληνοτάτη Μεγάλη Ανατολή της Ελλάδος και προσφέρεται ο τίτλος του Μεγάλου Διδασκάλου στον Δούκα του Σάσσεξ, αφού πρώτα διέκοψε κάθε σχέση με τη Μεγάλη Ανατολή της Γαλλίας και τη Μεγάλη Στοά της Σκωτίας.

Παράλληλα και δη από το 1810, ο Ρώμας δραστηριοποιείται και αρχίζει την προσπάθεια επέκτασης του Τεκτονισμού στα υπόλοιπα Επτάνησα.

Αρχικά το κίνητρο φαίνεται να ήταν η ανάπτυξη του Τεκτονισμού, μετά όμως, με τα νέα εθνικά σχέδια, υπεισήλθε το κίνητρο της ύπαρξης, εν δυνάμει επαναστατικών φορέων στις περιοχές εκτός του Οθωμανικού ζυγού.

Ετσι ιδρύονται : στην Ζάκυνθο η Στοά Φιλανθρωπία στην οποία μυήθηκε ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης, στην Κεφαλλονιά οι Στοές Ευκλείδης και Φιλοτιμία, στην Ιθάκη η Στοά Πλάτων, στην Λευκάδα η Στοά Φιλαλήθεια, παράλληλα με την γαλλική Στοά L’ Union (Ενωση) στην οποία μυήθηκε ο Εμμανουήλ Ξάνθος και στην Πάτρα η Στοά «Φίλοι Ενωμένοι».

Σήμερα στην Κέρκυρα, λειτουργούν υπό την αιγίδα της Μεγάλης Στοάς της Ελλάδος, οι Στοές Φοίνιξ υπ’ αριθμ. 1, Φιλογένεια, Λόρδος Βύρων και Αγιος Ιωάννης. Λειτουργούν βεβαίως και οι Στοές “Beneficenza” και «Φοίνιξ Κερκύρας» υπό άλλη Μεγάλη Στοά, ως και διάφοροι άλλοι σύλλογοι με τεκτονική υφή.

Από της ιδρύσεως του Τεκτονισμού, οι Ταγοί του, άνθρωποι ανωτάτης παιδείας και πνεύματα γιγάντια, συνεκέντρωσαν το απαύγασμα της ανθρωπίνης λογικής και σοφίας και εδημιούργησαν το Τεκτονικό σύστημα, το οποίο κατέστη διανθρώπινο και Παγκόσμιο, εις το οποίο υπάρχει ένας εσωτερισμός από παλλόμενη ανωτερότητα, που κατέκτησε με τον καιρό όλο τον ανώτερο πνευματικά κόσμο της Ευρώπης αρχικά και των άλλων Ηπείρων αργότερα.



Ο Ελευθεροτεκτονισμός είναι θεσμός φιλοσοφικός, προοδευτικός και φιλανθρωπικός, αποσκοπεί την ηθική και πνευματική βελτίωση των μελών του, διά της αυτογνωσίας, της έρευνας της Αλήθειας, της Αλληλεγγύης και της εφαρμογής των Αρχών της Τεκτονικής Ηθικής. Εργάζεται δε αδιαλείπτως υπέρ της προόδου και της ηθικής και πνευματικής ανορθώσεως της Ανθρωπότητος διά της ειρηνικής και βαθμιαίας ανυψώσεως του Ατόμου.

Θεωρεί ως ύπατο αγαθό την ελευθερία της σκέψεως και της συνειδήσεως.

Για τον Τέκτονα η αφοσίωση εις την οικογένεια, ο σεβασμός προς τους κοινωνικούς θεσμούς, η αγάπη προς την πατρίδα και η τήρηση των καθηκόντων του πολίτου, είναι ιερά, χωρίς να αντιτίθενται προς την αγάπη την οποία οφείλει προς όλους τους ανθρώπους, μέσα στο πνεύμα της παγκοσμίου αδελφότητας και δικαιοσύνης.

Αλλωστε όλα αυτά οι Ελληνες Τέκτονες τα απέδειξαν έμπρακτα, καθ΄ όλη την δύο αιώνων πορεία του Τεκτονισμού στην Ελλάδα και την Κύπρο.

Από τους αείμνηστους Τέκτονες, ιδρυτές της «Φιλικής Εταιρείας». Ξάνθο, Σκουφά και Τσακάλωφ, που συνέβαλαν ουσιαστικά στην Εθνική Παλιγγενεσία, μέχρι τους πρωτεργάτες των μετέπειτα Εθνικοαπελευθερωτικών αγώνων, με πιο διάσημο τον ήρωα Παύλο Μελά, μέχρι τους δύο στυλοβάτες της Ελληνικής Δημοκρατίας, Αλέξανδρο Παπαναστασίου και Ελευθέριο Βενιζέλο, αλλά και μέχρι τους συντελεστές του υπέροχου Ελληνικού Επους του 1940-41, Βασιλέα Γεώργιο Β΄ και πρωθυπουργό Ιω. Μεταξά, οι Ελληνες Τέκτονες, γνωστοί και άγνωστοι, μαζί με όλους τους λοιπούς ακραιφνείς Ελληνες, δεν έπαυσαν να συμβάλουν από όπου είχαν και έχουν ταχθεί ανάλογα με τις δυνάμεις τους, στην πρόοδο, στην ανάπτυξη και στο μεγαλείο της πατρίδος μας.

- Ο Τεκτονισμός πιστεύει ακλόνητα στην ύπαρξη του Θεού, αλλά δεν προβάλλει συγκεκριμένο Θεό, γιατί ο Θεός είναι υπεράνω του λογικού, η δε προσέγγισή του, προϋποθέτει υπέρβαση και θρησκευτική πίστη εκάστου ατόμου, στις οποίες δεν παρεμβαίνει το Τεκτονισμός.

Ο Θεός είναι υπερνοητός, άρρητος και μοναδικός στο Σύμπαν, είναι ο Πλάστης και Δημιουργός του Παντός. Για τον λόγο αυτό ο Τεκτονισμός τον αποκαλεί, απρόσωπα, Μεγάλο Αρχιτέκτονα του Σύμπαντος, προκειμένου, απλά, να μπορούν να συνεννοούνται όλοι οι Τέκτονες μεταξύ τους, ανεξάρτητα από το επί μέρους θρήσκευμά τους και να αποφεύγονται συζητήσεις και προστριβές που απορρέουν από την πίστη του καθενός σε θρησκευτικό δόγμα.



Οι ανά τον κόσμο Τέκτονες, στην συντριπτική πλειοψηφία τους είναι στο θρήσκευμα πιστοί Χριστιανοί (Ορθόδοξοι, Καθολικοί, Διαμαρτυρόμενοι). Πιστεύουν στον Θεό και την διδασκαλία της Αγάπης του Θεανθρώπου Χριστού, δεν εμπλέκονται όμως σε θρησκειολογικά θέματα, εφ’ όσον, ο Τεκτονισμός «αυστηρώς αποκλείει πάσαν συζήτηση επί θρησκευτικών ζητημάτων και δεν συμμετέχει των επ’ αυτών αγώνων», ούτε εμπλέκουν ή συγχέουν τη θρησκευτική πίστη τους με την ενασχόλησή τους με τον Τεκτονισμό.



Ο ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΕΚΤΟΝΙΣΜΟΣ, μέσα στην παγκοσμιότητά του, παρακολουθεί τις τροπές και τις εκτροπές της ιστορίας, τα δεινά και την οδύνη των συγχρόνων συνανθρώπων μας, τη βία, την κατάχρηση εξουσίας, την πείνα, την ανάγκη, την απαιδευσία, τον πόλεμο. Και συμπάσχει, προσπαθώντας να συμβάλει, έστω και αφανώς, στην βελτίωση της ανθρωπότητας και στην μελλοντική Κοινωνική συνομάδωση.

Για να επιτευχθεί όμως αυτή η ανθρωπιστική κοινωνία, της Ελευθερίας, της Ισότητος, της Αδελφοσύνης και της Δικαιοσύνης, ο Τεκτονισμός παρακινεί τα μέλη του, σαν μέλη του κοινωνικού συνόλου, να χαλιναγωγούν τα πάθη τους, να εξαλείφουν τις αντικοινωνικές τους τάσεις και με τη συνεχή σμίλευση του εσωτερικού εαυτού τους, να διορθώνουν, όσο είναι δυνατόν, τις ατέλειές τους.

Σ’ αυτή την συνολική ανθρώπινη προσπάθεια, για ένα καλύτερο αύριο, εργάζεται ο Τεκτονισμός. Και προς τούτο μεθοδεύει, την ανθρώπινη ψυχοηθική ανάπτυξη, σε παγκόσμια κλίμακα, μία πανανθρώπινη δηλαδή ενότητα, στην οποία θα υπάρχει ισότητα δικαιωμάτων και υποχρεώσεων. Προτρέπει τα μέλη του, με την συνεχή άσκηση της αρετής, τη σωφροσύνη, τη δικαιοσύνη, την επιείκεια και την ανοχή, να κάνουν πράξη την αγάπη του Χριστού προς τον συνάνθρωπο.



Ο Τεκτονισμός, στο «ο συ μισείς ετέρω μη ποιήσεις» , προσθέτει και το παράγγελμα «πράττε εις τους άλλους παν ότι καλόν επιθυμείς και ούτοι να πράττουν εις σε», που είναι η πιο υψηλή ηθική αξία γιατί είναι θεμέλιο κάθε ανθρώπινης κοινωνίας και εκφράζει το νόμο της αμοιβαιότητας, τον «χρυσό κανόνα» της ηθικής.



Ο Τεκτονισμός θεωρεί, ότι «ο άνθρωπος είναι κάτι περισσότερο από ότι αυτός μπορεί να γνωρίζει για τον εαυτό του, είναι το όν που έρχεται σε σχέση με τον Θεό», είναι δυνάμει εικόνα Θεία, με ψυχή και πνεύμα, που έχει τη δυνατότητα να ομοιωθεί με τον Θεό, αφού άλλωστε ο άνθρωπος είναι δημιούργημα / ποίημα του Θεού. Γι’ αυτό και ο Τεκτονισμός, με τη διδασκαλία του, ωθεί τον άνθρωπο να αγωνίζεται έως ότου επιτύχει την εσωτερική μεταστροφή, προκειμένου να επανεύρει τον «απωλεσθέντα λόγο» και να κατακτήσει την αρετή.



Κυρίες και Κύριοι,

Προσφορά στον άνθρωπο, στην προαγωγή της ηθικής, πνευματικής και υλικής ζωής του, είναι ο βασικός σκοπός του Τεκτονισμού.

Βεβαίως σήμερα, στις δύσκολες οικονομικές συνθήκες που διερχόμεθα, οι Τέκτονες οφείλουν, περισσότερο από κάθε άλλη φορά να βοηθήσουν, και το πράττουν, τον πάσχοντα συνάνθρωπο, ανεξαρτήτως φυλής, χρώματος, εθνικότητας ή θρησκείας. Προσφορά, την οποία οι Τέκτονες επιτελούν μέσω του Τεκτονικού Ιδρύματος και των ανά την Ελλάδα Στοών.

Επισημαίνω ότι , κατά τα τελευταία χρόνια, οι Τέκτονες έχουν προσφέρει προς τους έχοντες ανάγκη συνανθρώπους μας, αλλά και σε διάφορα Ιδρύματα, πλέον των δύο εκατομμυρίων ευρώ, ενώ στο Νοσοκομείο παίδων «Αγία Σοφία», για τα παιδιά που πάσχουν από Μεσογειακή αναιμία, έχουν προσφέρει 9.000 φιάλες αίματος.



Τέλος, αισθάνομαι την ανάγκη να ευχαριστήσω θερμά την Διοίκηση της Φιλαρμονικής Ενωσης Κερκύρας «ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ» για την ωραία συναυλία που θα μας προσφέρει στο μαγευτικό αυτό χώρο και να δηλώσω ότι το Τεκτονικό Ιδρυμα θα ευρίσκεται κοντά τους, ώστε να συνεχίσουν με επιτυχία να διδάσκουν τους νεαρούς Κερκυραίους και Κερκυραίες μουσική υψηλού επιπέδου, που εξευγενίζει τις ψυχές και προάγει τη μουσική παράδοση της Κέρκυρας. Επί του παρόντος θα προσφέρουμε στον αρχιμουσικό Μιχαήλ Μιχαλόπουλο μία υποτροφία προς συνέχιση των σπουδών του.

ΠΗΓΗ: ΜΕΓΑΛΗ ΣΤΟΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ