ΤΕΚΤΟΝΙΣΜΟΣ

Δευτέρα 10 Μαρτίου 2014

Συνέντευξη του Μεγάλου Διδασκάλου αδ. Παντελή Βούλη

Σημ Blog: Σήμερα έχουμε την τιμή να φιλοξενούμε μια συνέντευξη που έδωσε ο Μεγλάλος Διδάσκαλος της Μεγάλης Στοάς των Ανδρών και Γυναικών Ελευθεροτεκτόνων της Ελλάδος ( GRAND LODGE OF FREEMASONRY FOR MEN & WOMEN) αδ. Παντελής Βούλης στο Ελληνικό Πρακτορείο Τεκτονικών Ειδήσεων.


Θα ήθελα να μου πείτε τι είναι αυτό που σας ώθησε να ασχοληθείτε με τον Τεκτονισμό. Που μυηθήκατε και πότε ?

Αφορμή στάθηκε η προτροπή ενός φιλικού ζεύγους (και αδελφών σήμερα) όπου ό σύζυγος  με πρότεινε για εισδοχή σε Στοά της ΜΣΤΕ. Θυμάμαι ότι επί ένα χρόνο συμμετείχα στις εκδηλώσεις της στοάς (ως αμύητος). Λίγο πριν από την μύηση μου όμως, ξέσπασε μιά φιλονικία σχετικά με την διαδοχή στον θρόνο του Σεβασμίου Διδασκάλου με αποτέλεσμα η μύηση να αναβληθεί για μερικούς μήνες. Ετσι μου δώθηκε η ευκαιρία να γνωρίσω τον Μεικτό τεκτονισμό έπειτα από την παρότρυνση της συζύγου του, η οποία και με πρότεινε για εισδοχή. Ετσι μυήθηκα στην Σ. Στοά Κάβειροι της Ελληνικής Ομοσπονδίας του Διεθνούς Μεικτού Τεκτονικού Τάγματος '' Ανθρώπινο Δίκαιο'' ευρύτερα γνωστό ως ''LE DROIT HUMAIN''. Η μύηση μου έλαβε χώρα λίγο μετα την διάσπαση του τάγματος όταν ό αείμνηστος αδ. Βασίλης Πάτκας 33ο, πρώην Εθνικός Μεγάλος Διδάσκαλος δημιούργησε το Διεθνές Τάγμα ΔΕΛΦΟΙ.


Μετά από τόσα χρόνια Τεκτονικής θητείας το πρόσημο θα λέγατε ότι είναι θετικό ή αρνητικό;

Ο Τεκτονισμός δεν απογοητεύει τους ανθρώπους. Τό πρόσημο ήταν, και πάντα θα είναι θετικό.


Ό Μικτός Τεκτονισμός στα μάτια του Έλληνα Τέκτονα φαντάζει λίγο παράξενα. Δεν είναι λίγες οι φορές που και εγώ προσωπικά έχω ακούσει εκφράσεις όπως ‘’ ο Μικτός Τεκτονισμός δεν είναι κανονικός ΄΄ ή ΄΄ παραβιάζει τα Αρχαία Οροθέσια ΄΄ κτλ. Τι έχετε να απαντήσετε ;


Εχουμε μάθει να παπαγαλίζουμε εκφράσεις των οποίων την έννοια η δεν θέλουμε η δεν μπορούμε να κατανοήσουμε. Ενω όλοι οι τέκτονες παραδεχόμαστε ότι ''ο τεκτονισμός είναι θεσμός προοδευτικός αφ' εαυτού προερχόμενος'' ελάχιστοι μπαίνουν στην διαδικασία να αναλύσουν τι σημαίνει αυτή η φράση, αλλά και πόσο σημαντική είναι.

Ενας προοδευτικός θεσμός δεν μπορεί να είναι στάσιμος. Η ζωή προχωρά μπροστά και εξελίσσεται. Τά οροθέσια εκφράζουν την δική τους εποχή, όχι την δική μας. Βεβαίως δεν επιζητώ την κατάργηση τους. Πασχίζω όμως για την εξέλιξη τους.  Βρισκόμαστε ήδη στην δεύτερη δεκαετία του εικοστού πρώτου αιώνα και η γυναίκες συμμετέχουν ενεργά και πρωτοπορούν στις κοινωνικές εκδηλώσεις, στά γράμματα και στις τέχνες, στην τεχνολογία και βεβαίως ηγούνται ως μέλη κυβερνήσεων, (αρκετές διετέλεσαν και πρωθυπουργοί) , ως αξιωματικοί σε σώματα ασφαλείας και ενόπλων δυνάμεων με παραστάσεις μάχης. Η γυναίκα σήμερα συμμετέχει ενεργά μαζί τον άντρα, και οχι ξεχωριστά, στην δημιουργία του μέλλοντος. 

Συνεπώς όσοι ισχυρίζονται ότι ο Μεικτός Τεκτονισμός δεν είναι κανονικός, απαντώ, ότι όχι μόνο είναι κανονικός αλλά η κανονικότητα του προέρχεται από το μεγαλύτερο και πλέον αδιαμφισβήτητο Σύνταγμα. Το Σύνταγμα της ίδιας της  ΖΩΗΣ η οποία επιβάλλει την συνεργασία τους, για την κοινωνική ανάπτυξη και προσφορά.


 Ποιοι ήταν οι λόγοι που σας οδήγησαν να δημιουργήσετε μια νέα Μεγάλη Στοά. 

Για παράδειγμα στην Ελλάδα υπάρχει η Μεγάλη Μικτή Στοά της Ελλάδας (ΔΕΛΦΟΙ) που υπηρετεί τον Μεικτό Τεκτονισμό. Γιατί δεν ενώσατε τις δυνάμεις σας με αυτήν αλλά θελήσατε να προχωρήσετε σε κάτι νέο;  

Προκειμένου να γίνει κατανοητή η αποχώριση μας από τους ΔΕΛΦΟΥΣ, θα πρέπει να εξηγήσω τους λόγους για τους οποίους αρχικά συμφωνήσαμε να ενταχθούμε. Είναι γνωστό ότι το μεγαλύτερο μεικτό τεκτονικό τάγμα στον πλανήτη είναι το ''LE DROIT HUMAIN'' μόνο στην Γαλλία ξεπερνάει τά 24000 μέλη ενω υπολογίζεται οτι σε παγκόσμια κλίμακα ο αριθμός της αδελφότητας κυμαίνεται περίπου στις 35000. Δυστυχώς αυτός ο κολοσσός διέπεται από ένα αρτηριοσκληρωτικό καθεστώς το οποίο πνίγει με τις αποφάσεις του τις Ομοσπονδίες. Εκεί βρίσκεται και η πραγματική αιτία της διάσπασης της Ελληνικής Ομοσπονδίας όπου ανάγκασε τον Εθνικό Μεγάλο Διδάσκαλο Βασίλη Πάτκα να αποχωρίσει με σημαντικό αριθμό αδελφών και να δημιουργήσει τους ΔΕΛΦΟΥΣ πρίν από είκοσι σχεδόν χρόνια. 
Τό ίδιο ανελεύθερο και αρτηριοσκληρωτικό καθεστώς πλήρως ελεγχόμενο από το Παρίσι βίωσα και εγώ. Τότε κατάλαβα ότι η τροχοπέδη της ανάπτυξης των τεκτονικών ταγμάτων ηταν η απομακρυσμένη κεντρική εξουσία η οποία αδυνατεί να καταλάβει τα προβλήματα της περιφέρειας. Συνεπώς η διοίκηση έπρεπε να αλλάξει τρόπο και μέθοδο. 

Αυτόν τον τρόπο και αυτήν την μέθοδο την συζήτησα με τον αείμνηστο Βασίλη Πάτκα και τότε αποφασίσαμε να ενταχθούμε στους ΔΕΛΦΟΥΣ και συγκεκριμένα στον Αναξίμανδρο την στοά που σεβασμίευε ό ίδιος. Ετσι 40 περίπου αδελφοί και αδελφές ενταχθήκαμε τον Μάιο του 2012 αν θυμάμαι καλά, με σκοπό την δημιουργία νέας Μεγ., Στοάς πατριωτικού χαρακτήρα με το διακριτικό όνομα Ολυμπία και με γαλλικά τυπικά. 'Ετσι ακριβώς δημιουργήθηκε τον Ιούνιο του 2012, υπό την αιγίδα του Υπάτου Συμβουλίου η αυτόνομη στοά '' ΦΙΛΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΥΠΡΘ 2033'' στης οποίας το λάβαρο αναφέρεται και η ΜΕΓ., ΣΤΟΑ ΟΛΥΜΠΙΑ.

Δυστυχώς όμως μετά την μετάσταση εις την αίωνια ανατολή του αειμνήστου Υπάτου Μεγάλου Ταξιάρχου των Δελφών και παρά τις διαβεβαιώσεις του Ενδξτ. αδελφού Ε. Δ. 33ο, μετέπειτα Μεγάλου Ταξιάρχη, ο οποίος σε συνεδρίαση της ΦΙΛΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ σε μύηση β' βαθμού (υπάρχουν πρακτικά) ανακοίνωσε τις ημερομηνίες αφής των δύο στοών όπου θα σχημάτιζαν την Μεγάλη Στοά ΟΛΥΜΠΙΑ, άλλαξε γνώμη καθότι σε τηλεφωνική επικοινωνία που είχα μαζί του, ανέφερε ότι δεχόταν πιέσεις προκειμένου να σταματήσει την δημιουργία της νέας Μεγάλης Στοάς. Μάλιστα μου ανέφερε και δύο ονόματα Μεγάλων Επιθεωρητών του 33ο, ο ένας απεβίωσε πρόσφατα μάλιστα, οι οποίοι και τον επισκέφθησαν διά αυτόν τον λόγο. 

Βέβαια για να είμαι ειλικρινής από καιρό είχα καταλάβει ότι η ''πραγματική ηγεσία των Δελφών'' δεν επιθυμούσε την συνέχεια της πολιτικής του Βασίλη Πάτκα, άλλωστε με δικαιώνει και το πρόσφατο γεγονός, της αποχώρησης της  ''Μεγάλης Στοάς Ορφεύς''. 

Κάτω λοιπόν από αυτές τις συνθήκες, δεν θα μπορούσε να προχωρήσει η οποιαδήποτε συνεργασία με τους ΔΕΛΦΟΥΣ. 

 Αποφασίσαμε λοιπόν να αλλάξουμε σελίδα και να προχωρήσουμε. Εκείνο τον καιρό σκεφτόμουν συνέχεια για το πως θα έπρεπε να συνεχίσουμε την τεκτονική μας πορεία. Ετσι λοιπόν σκέφτηκα ότι το καλύτερο που μπορούσαμε να κάνουμε είναι να υιοθετηθούμε καταρχήν από μια σοβαρή δύναμη του εξωτερικού και στην συνέχεια να εγκατασταθεί Μεγάλη Στοά στα πρότυπα του εξωτερικού. 

Αλλωστε αυτό το καθεστώς με τα ''προσωπικά τεκτονικά καταστήματα'' πρέπει να σταματήσει και δεν θα ήθελα και εγώ να κατηγορηθώ για κάτι ανάλογο. 

Έτσι λοιπόν ενσωματωθήκαμε στην GRAND LODGE OF FREEMASONRY FOR MEN & WOMEN στην Αγγλία, αποκτήσαμε μια κανονικότητα, σε σχέση πάντα με τον μεικτό τεκτονισμό, αποδεχτήκαμε ότι ο τεκτονισμός είναι ένας για τον άνθρωπο και δεν χωρίζεται σε αρσενικό και θηλυκό. Αποδεχτήκαμε το Σύνταγμα το οποίο τονίζω ότι είναι μια όαση ελευθερίας και δημοκρατίας, και τέλος πετύχαμε κάτι μοναδικό για την ιστορία του Ελληνικού Μικτού Τεκτονισμου, ότι και τα δύο συστήματα τόσο ο ΣΚΩΤΙΚΟΣ ΤΥΠΟΣ όσο και Η ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΑΨΙΔΑ αλλά και οι υπόλοιποι Αγγλικοί επιγενόμενοι βαθμοί θα λειτουργούν στην Ελλάδα, αλλά όσοι θέλουν θα μπορούν να μυηθούν και στην Αγγλία με τα παραδοσιακά τυπικά.
 Σκοπός μας δεν είναι άλλος, παρά η τεκτονική διδασκαλία με τρόπο δημοκρατικό, ελεύθερο από κάθε καταναγκασμό και με σεβασμό στο Σύνταγμα το οποίο υιοθετήσαμε. Αυτό σημαίνει ότι η Μεγάλη Στοά δεν είναι ο μπαμπούλας των εργαστηρίων. Αντίθετα, ασκεί διακριτικη διοίκηση με σεβασμό στα μέλη των στοών. 

Ποιο το όραμά σας για την Μεγάλη Στοά των Ελευθεροτεκτόνων , Ανδρών και Γυναικών της Ελλάδος; 

Φιλοδοξούμε σε σύντομο χρονικό διάστημα να ανακοινώσουμε την νέα μας στέγη η οποία θα υπερκαλύπτει σε χώρους την ανάγκη και των δύο τεκτονικών  συστημάτων. Επίσης σε μικρό χρονικό διάστημα θα είμαστε σε θέση να λειτουργήσουμε επιμορφωτικά, με σεμινάρια πολιτιστικού, επιστημονικού και βεβαίως εθνικού ενδιαφέροντος , αυτό το τελευταίο τό έχω αναλάβει εξ'ολοκλήρου εγώ. 

Θά πρέπει να γίνει γνωστό επίσης ότι η θεματολογία των τεκτονικών πινάκων δεν είναι η συνήθης. Η παραδοσιακή διδασκαλία γίνεται στα φροντιστήρια.

Στίς εργασίες μας, προσπαθούμε να εμβαθύνουμε και να βρούμε τρόπους σύνδεσης της τεκτονικής φιλοσοφίας και του τρόπου ζωής μας, σε συνδυασμό με τα κοινωνικά φαινόμενα. Αυτό που ενδιαφέρει είναι η δημιουργία μιάς βιοθηθικής του τεκτονισμού καταρχήν, αλλά και η δημιουργία μιας ιστορικοκοινωνικής έρευνας για το αν ο τεκτονισμός διαδραμάτισε κάποιον ρόλο η αν τέκτονες προσωπικά, συνέβαλλαν στην διαμόρφωση του κοινωνικού και πολιτικού γίγνεσθαι. Είμαι απόλυτα πεπεισμένος ότι τέτοιου είδους εργασίες δημιουργούν το έδαφος για μια μορφή τεκτονικής δράσης πέρα από τις καθιερωμένες , αλλά πιστεύω ότι οπλίζουν με θάρρος τούς αδελφούς και τις αδελφές για να βγούν έξω στην κοινωνία και να φωνάξουν ότι οι τέκτονες είναι παρόντες.

Ποια πιστεύετε ότι είναι τα σημαντικότερα προβλήματα – παθογένειες που παρουσιάζει ο Ελληνικός Τεκτονισμός σήμερα;

Οί παθογένειες του Ελληνικού Τεκτονισμού είναι ακριβώς οί ίδιες με τις παθογένειες που μας διέπουν ως λαός. Ανοργανοσιά, αμετροέπεια τυχοδιωκτισμός, εγωκεντρισμός, προχειρότητα, υπερβολή τόσο γλωσσική όσο και συναισθηματική. Έχω την αίσθηση όμως ότι το κυριώτερο απ'όλα είναι η απώλεια της έννοιας του τεκτονισμού. Ξεχνάμε πολλές φορές ότι ο τεκτονισμός είναι μια βιωματική κατάσταση της ιδανικής συμπεριφοράς. Αρα λοιπόν η ουσία του δεν είναι μία στείρα φιλοσοφία αλλά μια ζωντανή απόχρωση της ίδιας της ζωής. Τεκτονισμός σημαίνει να χαμογελώ, να νιώθω, να καταννοώ την ουσία της οντότητας μου μέσα στο σύμπαν και να προσδιορίζομαι μέσα από την σύνδεση μου με αυτό. Τεκτονισμός σημαίνει να απλώνω το χέρι στον συνάνθρωπο μου, όχι από υποχρέωση αλλά από αγάπη. Τεκτονισμός τέλος σημαίνει ότι ο καθένας από μας πρέπει να είναι ένας λαμπερός ήλιος τόσο για τον εαυτό μας όσο και για τους γύρω μας.

Πρέπει να αλλάξουμε την φιλοσοφία μας, να προωθήσουμε μια φιλοσοφία της δράσης, μόνο έτσι κατά την άποψη μου θα έχουμε ελπίδες να σώσουμε τον τεκτονισμό. 

Τα τελευταία χρόνια η χώρα μας μαστίζεται από μια πρωτοφανή οικονομική κρίση. Κοντά σ΄ αυτό υπάρχει μια απαξίωση αρχών, αξιών, θεσμών. Πιστεύετε ότι ο Τεκτονισμός μπορεί να λειτουργήσει ως τροχοπέδη στον εκφυλισμό της κοινωνίας και να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για ένα νέο ξεκίνημα της Ελληνικής κοινωνίας;

Νομίζω ότι οι παραπάνω θέσεις μου, προσδιορίζουν και την αντίληψη που έχω για το τι πρέπει να γίνει προκειμένου να αλλάξουν τα πράγματα. Πάντα πίστευα ότι ο θεμέλιος λίθος της κοινωνίας είναι ό ανθρώπινος χαρακτήρας. Ως εκ τούτου, αν δεν αλλάξουμε σαν άνθρωποι και σαν σύνολο ανθρώπων δεν θα επιτύχουμε απολύτως τίποτα. Με λυπεί όμως αφάνταστα το γεγονός ότι ο Ελληνικός Τεκτονισμός έχασε μιά μοναδική ευκαιρία να αποδείξει στον Ελληνικό λαό, τό τι πραγματικά είναι και μπορεί να πετύχει.  Αντίθετα, με την απουσία του απο το κοινωνικό forum, επέτρεψε στους διώκτες του να ρίχνουν το δηλητήριο της δήθεν παγκόσμιας συνομωσίας, οπλίζοντας την αρρωστημένη φαντασία του κάθε φανατικού ενάντιον μας. Εύχομαι και ελπίζω να μην δούνε τα μάτια μας ''χειρώτερα''.  

Τι θέση πρέπει να κατέχει η αγαθοεργία στη ζωή ενός Τέκτονα; 


Η Αγαθοεργία είναι ή μεγαλύτερη πράξη αγάπης που μπορεί να κάνουν οι τέκτονες και κατά την άποψη μου πρέπει να ξεχωρίζεται από την ελεημοσύνη.

Η αγαθοεργία είναι η συμβολή των τεκτόνων στην ανθρώπινη κοινωνία, είναι δηλαδή έργο ζωής το οποίο πρέπει να διαμορφώνει και να καλύπτει διαχρονικά τις ανάγκες  τους. Σχολεία, νοσοκομεία, τεχνικά εκπαιδευτήρια, υποτροφίες σε νέους επιστήμονες και οτιδήποτε μπορεί να προσφέρει στην διαχρονική ανακούφιση, εκπαίδευση, επιστημονική έρευνα είναι και πρέπει να παραμείνει ο σκοπός του τεκτονισμού στο σύνολο του.
Δυστυχώς για λόγους που όλοι γνωρίζουμε, οι σημερινές τεκτονικές οργανώσεις δεν είναι σε θέση να προσφέρουν τέτοια έργα, και αρκούνται σε πράξεις ελεημοσύνης, όπου βεβαίως και πρέπει να γίνονται αλλά δεν είναι αυτοσκοπός. 

Ο ένας και μοναδικός σκοπός του τεκτονισμού ό οποίος θα πρέπει να επιτυγχάνεται μέσα από την Αγαθοεργία είναι η πρόοδος της κοινωνίας.  

Πόσο μακριά βλέπετε την ημέρα όπου όλες οι Ελληνικές Τεκτονικές δυνάμεις θα αλληλοαναγνωριστούν όπως συνέβη στην Γερμανία;

Η αλληλοαναγνώριση απαιτεί μεγάλη καρδιά και ακόμα μεγαλύτερο μυαλό. 

Εχω την εντύπωση ότι κάποια στιγμή θα πρυτανεύσει η μυητική λογική που ενώνει, και θα αφήσουμε τα λογιστικά κιτάπια ''προ της θύρας του ναού'' ώστε ενωμένοι να προχωρήσουμε σε μιά ανασύσταση του Ελληνικού Τεκτονισμού.

Δεν το βλέπω όμως τόσο γρήγορα. Η Γερμανία είναι άλλη χώρα, με άλλες πρακτικές.

Ο Τεκτονισμός σας άλλαξε ως άνθρωπο και σε ποιο βαθμό;

Η αλήθεια είναι ότι θέλει χρόνο και πολύ μυητικό κόπο η εσωτερική αλλαγή ενός ανθρώπου. Η κοινωνική μου αντίληψη για τα πράγματα και τους ανθρώπους πράγματι έχει αλλάξει. Έχει αλλάξει επίσης και η φιλοσοφική μου δομή, περνώντας από μιά φιλοσοφική διάθεση με τάσεις σοφιστίας σε μια ζώσα βιοηθική η οποία τώρα γίνεται ορατή.


Κλείνοντας θα ήθελα να κάνετε μια ευχή για το μέλλον του Τεκτονισμού αλλά και για το μέλλον της πατρίδος μας.


Τό κλειδί για το μέλλον του τεκτονισμού το κρατάμε στα χέρια μας, και το κλειδί αυτό δεν είναι άλλο από τον χαρακτήρα μας. Λέμε ότι είμαστε μυημένοι και όμως την μύηση μας, την φιμώνουμε καθημερινά. Ο πραγματικός Τέκτων πραγματώνει τον τεκτονισμό έξω από την στοά σε όλες της δραστηριότητες της κοινωνίας ως μαχόμενος άνθρωπος. Και όλοι οι άνθρωποι πρέπει να μάχονται για έναν καλύτερο κόσμο.

Εύχομαι ειλικρινά ο Ελληνικός τεκτονισμός να βρεί το κουράγιο και με όπλα την σφύρα, την βίβλο του νόμου και τον διαβήτη,  να ορθωθεί επιτέλους και να φωνάξει στην πατρίδα μας ΕΙΜΑΙ ΕΔΩ ΜΩΡΕ ΜΗΝ ΦΟΒΑΣΑΙ.  

Σας ευχαριστώ για την φιλοξενία.



Πηγή: Ελληνικό Πρακτοτρείο Τεκτονικών Ειδήσεων